SERRA D'EN GALCERAN - LA SERRATELLA - SANT PAU

16 Km.

PRIMARA PART:  Serra d'En Galceran - La Serratella

Distància: Uns 9 quilòmetres

Duració:  Sobre 2 hores i 15 minuts (més esmorzar)

Dificultat: Mitja

L’eixida de la Serra es fa per la carretera que va als Rosildos.

Caminarem durant una mitja hora per un camí pla i ample fins arribar al Mas de Gargallo, en aquest trajecte predomina el cultiu d’ametlers, abans als de deu primers minuts de començar el nostre recorregut deixarem a la nostra dreta el camí que va al mas d’en Pastor.

A partir d’ací començarem la pujada pel llit del Barranc de Gargallo, on la dificultat màxima són les pedres i l’estretor del camí, més o menys pot durar uns 20 minuts.

Passat aquesta dificultat continuarem un camí amb lleugera pujada aproximadament uns quinze minuts fins arribar al desviament que va cap el mas d’en Pollo i la Roca Roja.

Des d’aquest punt primer planejarem per una senda estreta dibuixada entre parets fins que arriben a una altra senda de terra, i que en deu minuts arribarem a la Bassa del Bosc, cap l’acabament de la senda podem observar lloc d'interès com la rambla Carbonera, la Mola d’Ares, La Roca Roja, la Roca Beltrana, i en davant es veu el massís de Penyagolosa.

La Bassa del bosc està situada en una esplanada ubicada a més de mil metres d’altitud, on hi ha una bassa d’aigua, i es pot gaudir d’un paisatge meravellós. En front, es troba el Tossal de Saragossà, el pic més alt de la serralada amb 1.081 metres.

Només deixant la bassa ens trobem una caseta de pedra, construcció típica de la zona.

Ara començarem el descens fins arribar a la partida anomenada el Malladàs, la senda s’estreteix. Podem observar en diversos punts el Mar Mediterrani, i abans d’arribar observarem uns senyals blancs a l’esquerra que senyalitzen una xicoteta senda que porta a la zona on hi ha diversos teixos incrustats en un cingle.

Trobem una pista de terra ampla i bona, que durarà uns quinze minuts amb una lleugera baixada, a l’esquerra contemplarem Les Deveses i els pobles de Culla o Vilar de Canes, durant uns quinze minuts.

Arribarem al cim del coll i des d'allí podem veure la serralada del Desert de les Palmes fins a la silueta de la Serra d'Irta amb Sant Benet al front. Enmig apareix la Plana de l’Arc amb poblacions com Vilanova o Cabanes. A partir d’ací el camí esta envoltat d'un pedregal, i comenta una dura baixada, ja que passem en menys d’un quilòmetre de 900 a 800 metres, que ens pot costar al voltant de deu a quinze minuts, i arriben a un camí que està perfectament definit que passa pel mig de terres abancalades d'ametlers i la paret de la part dreta el marca molt bé. Ja veiem la Serratella, que sols està a uns pocs minuts, entrarem pel camí de les escoles cap la plaça del Capdevila, on està situat l'Ajuntament.

SEGON PART: La Serratella - Sant Pau

Distància: Uns 7 quilòmetres

Duració: Sobre 1 hora i 15 minuts

Dificultat: Mitja

L'inici de la ruta es pona a terme des de la placa Capdevila. Després de creuar la carretera que enllaça amb Albocàsser es passa per davant de les escoles i s'agafa el camí que porta a les Figueretes; el de la dreta.

Es continuà pel sender i sense deixar-lo. després de un gir  cap a l'esquerra, arribem als quatre cantons, on el camí de ferradura es converteix en pista formigonada. Des d'este indret es pot observar el pic de Penyagolosa, la serralada d'en Galceran, els masos de les deveses i la partida de la Solaneta.

Allí anirem cap a la dreta. Uns tres minuts més tard s'aplega a un abeurador, que s'amaga a la banda dreta. No hi ha perduda, ja que s'ha de seguir la pista formigonada.

Comença una pujada i al final, en el moment d'agafar una corba a la dreta s'arriba al mas del Coll de les Creus. Han passat uns  setze minuts des que hem eixit. Al costat es veu un camí de terra, en pendent, que va al  Barranc del Bovalàs o de les Calçades Al costat dret deixem finques d'ametlers, mentres que a l'esquerra, durant tot el descens cap a Albocàsser ens acompanyarà una impressionant panoràmica de la Mola. Als 20 muts ens trobem amb el pou de les Calcades, ben conservat i amb aigua.

Ací és on comença el veritable descens pel llit del barranc i per un camí estret, on les argilagues encara el fan més. La baixada no es complicada, i a més el camí està assenyalat. Anirem passant d'una vora del barranc fins un altra, a mesura que ho marque el camí. En la paret de la mola, es pot veure el Forat de la Clau, conegut amb este nom per la seua semblança amb el pany d'una porta.

Quan es porten prop de 55 minuts caminant s'arriba a la part asfaltada. A la banda dreta trobarem una granja i a l'esquerra bancals de ametlers i oliveres que ja no ens abandonaran fins que arribem a la cruïlla amb la carretera que porta a Albocàsser. Uns cinc minuts després de trobar-nos amb l'asfalt, vorem un camí que se'n va a l'esquerra. És el que va a l'ermitori de Sant Pau, i el que agafaven els veïns de la Serratella abans per anar, com diuen a la localitat, "a Fira".

NOTA: Es una recopilació del llibre Caminant per la Serratella. Tres rutes i quatre sendes de Javier Gil Villalonga i 8 mes, edita la Comissio Organitzadora de les X Jornades Culturals a la Plana de l'Arc. Any 2005, i també del llibre Camins a peu per la Serra d'En Galceran. Quatre rutes i set sendes de Jesus Agut Mateu i 14 més. Edita Comissio Organitzadora de les VII Jornades Culturals a la Plana de l'Arc. Any 2002.